3 Sayfadan 1. 123 SonSon
Toplam 24 sonuçtan 1 ile 10 arası gösteriliyor
  1. #1

    Duada Niyetin Önemi

    “Kimi insnalar var; duasının neticesini diledikleri gibi görmek istiyorlar. Görmeyince de küsüyorlar. Bu insanlara duayı nasıl anlatalım?„


    Dua sırf Allah rızası için yapılır. Dua vesilesiyle Allah’ın rızasını kazanmaya niyet edilir. Başka maksat ve hedefler için duaya niyet edilmez. Edilirse duâ halis olmaz ve böyle dua kabule layık olmaz. Duanın bir ibadet olduğunu önemle hatırlatan Bediüzzaman hazretleri ibadetin ise meyvesinin ahirette alınacağını dünyevi maksatların o nevi dua ve ibadetin hususi vakitleri olduğunu maksadı ve gayesi olmadığını bildiriyor.

    Bu noktayı iyi kavramak gerekiyor.

    Bediüzzaman’a göre duanın biricik gayesi ihtiyacın ve derdin açtığı dua musluğundan istifade ederek Allah’ın rızasını kazanmaktır. Her dua da bunu sağlıyor. Mesela Bediüzzaman’a göre yağmur namazı ve duası bir ibadettir. Bu duanın ve ibadetin vakti yağmursuzluk vaktidir. Yağmur namazı ve yağmur duası vakti girdiği için yapılır; yağmuru getirmek için yapılmaz. Eğer sırf yağmuru getirmek için yapılsa böyle dua halis olmadığından kabule layık olmaz.

    Nasıl ki güneşin batması akşam namazının vaktidir. Keza güneşin tutulması küsuf namazının ayın tutulması hüsuf namazının vaktidir. Yani gece ve gündüzün nurani ayetlerinin perdelenmesi Allah’ın azametinin ilanı demek olduğundan Allah kullarını o vakitlerde ibadete davet ediyor. Yoksa güneş tutulması namazı güneşin açılması için kılınmadığı gibi ay tutulması namazı ayın tekrar aydınlatması için kılınmaz akşam namazı da güneşin tekrar dönmesi için kılınmaz. Nitekim zaten güneşin ve ayın kısa bir süre sonra açılacağı güneşin bir kaç saat sonra doğacağı gerek fenni hesaplarla gerekse tecrübelerle bilinmektedir. Eğer sırf bu niyetlerle kılınsa kılınan namaz halis olmaz ve kabule layık olmaz.

    İşte yağmursuzluk da yağmur namazının ve yağmur duasının vaktidir. Keza belaların sel gibi gelmesi zarar verici şeylerin gelip ıstırap vermesi dertler musibetler ve hastalıklar konuyla ilgili duaların hususi vakitleridirler ki kul o vakitlerde acizliğini anlar ve dua ile niyaz ileAllah’a sığınır.

    Bediüzzaman’a göre eğer dua çok yapıldığı halde belalar kalkmazsa hastalıklar şifa bulmazsa yine de „duam kabul olmadı“ denilmez; „duanın vakti bitmedi“ denilir. Ve duaya devam edilir. Eğer Allah fazlıyla ve keremiyle belayı kaldırırsa ne ala. O vakit o nevi duanın vakti de bitmiş olur.

    Demek dua ibadetten ibarettir. İbadet ise sırf Allah için yapılır. Dua eden kul aczini anlamalı dua ile Allah’a sığınmalı. Allah’ın hikmetine karışmamalı. Allah’ın hikmetinin kendisi için en iyisine hükmedeceğinden emin olmalı. Hikmetine itimat etmeli rahmetini ittiham etmemeli.1

    Fakat Bediüzzaman’a göre birinci gaye olmamak ve kasten istenilmemek şartıyla dünyaya ait faydalar kendi kendine meydana gelen ve istenilmeden verilen lütuflar duaya ve ibadete zıtlık oluşturmaz. Bilakis bir teşvik edici ve tercih edici hükmüne geçerler. Bununla beraber çok dikkat etmek lazım: Eğer dünyaya ait faydalar ve yararlar o duaya o virde o zikre o niyaza o yakarışa birinci derecede gaye olsa o duayı iptal eder. Çok tesirli bir dua da olsa böyle gaye ve niyet için okunduğunda tesirsiz kalır olumlu sonuç vermez.

    Bu sırrı anlamayıp sırf dünyevi meyvelerini kasteden birisi çok tesirli dua bile okusa yine fayda görmez. Göremez. Fayda görmeye hakkı da olmaz. Çünkü dünyevi meyveye niyet ederek dua edilmez. Çünkü o dünyevi meyve Allah’ın fazlından verdiği bir lütuftan ibarettir. Bu lütfa ermeye niyet edilse ihlas bozulur.

    Fakat dünyevi meyvelerini düşünüp şevke gelip o duayı sırf Allah rızası için yapsa bu niyet sahih sayılır; bu niyet duanın kabulüne zarar vermez. Veya dünyevi ihtiyacını göz önünde bulundurarak bir kul üslubu içinde Allah için Allah’tan istese veya dünyevi bir sıkıntıdan kurtulmak için Allah için Allah’a sığınsa yine duası zarar görmez; makbule şayan olur.

    Bu hikmet anlaşılmadığından çok tesirli dualardan netice alınmayabiliyor. Böyle çok tesirli dua okuyup netice almayanlar bu hikmeti bilmediğinden şüpheye düşüp inkâra bile sapabiliyor. Bu açıdan duada bu hikmetin iyi anlaşılması gerekir. Dua yapan duasına niyet olarak sırf Allah’ın rızasını kazanmayı ve Allah’a sığınmayı almalıdır.2

    Dipnotlar:

    1 Sözler s. 287 2 Lem’alar s. 136

    Süleyman KÖSMENE





  2. #2
    İncisel, çok teşekkürler. Ben bu siteden sonra niyet ssöylemeye başladım ve dualarım kabul görmüyor. Daha önceleri her sıkıntımda bir kere okurdum, sonucunu alırdım. Bir yerde okumuştum. Allah'a dua ederken, bakkal çırağına ayrıntı verir gibi, yok falanca oğku, falanca kızı denilmez. Büyük sıkıntılarımda bile niyet etmeden, içimde o istekle dua ettim önceleri. Şimdi anlıyorum yaptığım hatayı. Allah beni affetsin. Sanki o bilmiyor mu, benim kimi ve neyi istediğimi? Ellerine sağlık.

  3. #3
    İDİL
    Fakat Bediüzzaman’a göre birinci gaye olmamak ve kasten istenilmemek şartıyla dünyaya ait faydalar kendi kendine meydana gelen ve istenilmeden verilen lütuflar duaya ve ibadete zıtlık oluşturmaz. Bilakis bir teşvik edici ve tercih edici hükmüne geçerler. Bununla beraber çok dikkat etmek lazım: Eğer dünyaya ait faydalar ve yararlar o duaya o virde o zikre o niyaza o yakarışa birinci derecede gaye olsa o duayı iptal eder. Çok tesirli bir dua da olsa böyle gaye ve niyet için okunduğunda tesirsiz kalır olumlu sonuç vermez.

    bu paragrafa katılmıyorum,özellikle de ''dünyaya ait faydalar o zikre birinci derecede gaye olursa o duayı iptal eder'' sözüne hiç katılmıyorum.paylaşmışsın,emeğine sağlık,zaten sözlerin sahibi de sen değilsin,dolayısıyla sözüm sana değil ancak şunu bilmek gerekir ki ALLAH'IN hangi duayı kabul edip etmeyeceğini kimse bilemez.bu konuda söz söylemek biz aciz kulların(kim olursa olsun)haddine değildir...

  4. #4
    Alıntı pinhan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Fakat Bediüzzaman’a göre birinci gaye olmamak ve kasten istenilmemek şartıyla dünyaya ait faydalar kendi kendine meydana gelen ve istenilmeden verilen lütuflar duaya ve ibadete zıtlık oluşturmaz. Bilakis bir teşvik edici ve tercih edici hükmüne geçerler. Bununla beraber çok dikkat etmek lazım: Eğer dünyaya ait faydalar ve yararlar o duaya o virde o zikre o niyaza o yakarışa birinci derecede gaye olsa o duayı iptal eder. Çok tesirli bir dua da olsa böyle gaye ve niyet için okunduğunda tesirsiz kalır olumlu sonuç vermez.

    bu paragrafa katılmıyorum,özellikle de ''dünyaya ait faydalar o zikre birinci derecede gaye olursa o duayı iptal eder'' sözüne hiç katılmıyorum.paylaşmışsın,emeğine sağlık,zaten sözlerin sahibi de sen değilsin,dolayısıyla sözüm sana değil ancak şunu bilmek gerekir ki ALLAH'IN hangi duayı kabul edip etmeyeceğini kimse bilemez.bu konuda söz söylemek biz aciz kulların(kim olursa olsun)haddine değildir...
    tabiki Allahın hangi duayı yada kimin duasını kabul edeceğini bizler bilemeyiz.ama orada anlatılan şu ki,sadece dünyalık şeyler için dua edenlere en etkili dua bile tesirsiz kalır.en basit misal boşunamı diyoruz rabbena duasını bile okurken "Allah'ım! Bize dünyada iyilik ve güzellik, ahirette de iyilik, güzellik ver".az önce burda bir arkadaşın imzasındada okudum" sen dünyanın içine gir ama dünya senin içine girmesin" yani sadece dünya hayatı için dua ettiğimizde sonradan duam neden kabul olmadı niye ikileme düşmemek gerekiyor.bu dünyada ve ahirette bizim için hayırlı olanı versin rabbim hepimize..

  5. #5
    elma şekeri
    aewet qerçekten çok qüzel..peki şimdi biz dua ettik diyelim..sonra tam olarak ne diycez..Allahım senin rızan için senden unları şunları mı istyoruz diycez

  6. #6
    vik@vik
    sağol canım güzel bir konu...bu yazıyı okuyunca aklıma Allah tan istediğin şeylere dikkat et ne istediğini iyi bil..hemen kabul olup oluveriri diye...yazıyı tam hatırlmaıyorum ama..içerği ondan bişeyler istemeden önce iyi düşünmek lazım her zaman ki gibi sebeplere sarılmak tevekkül etmek ve en önemlisi o kullarını vekilidir ona bırakma gerek hakkımızda en hayırlsını bilen odur.. o neylerse güzel eyler

  7. #7
    aysuncuk
    Alıntı elma şekeri Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    aewet qerçekten çok qüzel..peki şimdi biz dua ettik diyelim..sonra tam olarak ne diycez..Allahım senin rızan için senden unları şunları mı istyoruz diycez
    şimdi bunu bende merak etttım nasıl dua edicez

  8. #8
    Dua sırf Allah rızası için yapılır. Dua vesilesiyle Allah’ın rızasını kazanmaya niyet edilir. Başka maksat ve hedefler için duaya niyet edilmez.

  9. #9
    Dua yapan duasına niyet olarak sırf Allah’ın rızasını kazanmayı ve Allah’a sığınmayı almalıdır.

    Teşekkürler canım..

  10. #10
    fraude
    Herşeyde Allah'ı Hatırlamak Ve Herşeyi Allah'tan İs­temek:


    Ebu Hureyre'den Rasuhıllah şöyle buyurdu: "Herşeyde Allah'ı hatırlayın ve ona dönün ve her musibette "Biz Allah'tan geldik ve yine ona döneceğiz" desin. Hatta ayakkabının bağının çözülmesinden bile Allah'a dönsün. Çünkü o da musibetlerdendi [40]

    Bir diğer rivayette ise Yahya b. Ubeydullah şöy­le dedi: "Birinizin ayakkabı bağı koparsa ondan da Allah'a sı­ğınsın "Allah için ona döneceğiz desin" çünkü bu da musibetlerdendir. Ve Allah Tealadan herşeyi dileyin hatta ayakkabı bağını bile Allah'tan isteyin. Çünkü eğer Aliah kolaylaştırmasaydı o da olmazdı." [41]




    Aişe şöyle dedi: "Herşeyi Allah'tan isteyiniz. Çünkü Allah bir şeyi kolaylaştırmazsa kolaylaşmaz." [42]


    [40] Müsedded, İbn-i Hacer el-Askalani, Metalibu Aliye, Tevhid Yayınları: 3/154.

    [41] Müsedded, İbn-i Hacer el-Askalani, Metalibu Aliye, Tevhid Yayınları: 3//154.

    [42] Ebu Ya'la, İbn-i Hacer el-Askalani, Metalibu Aliye, Tevhid Yayınları: 3/154.



3 Sayfadan 1. 123 SonSon

Benzer Konular

  1. Niyetin Önemi ve İlimsiz İyi Niyetin Zararı
    Konuyu Açan: Mira, Forum: İslamiyet.
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 28-May-2012, 11:01
  2. Duada 40 Günün Önemi Nedir?
    Konuyu Açan: İnciseL, Forum: İslamiyet.
    Cevap: 51
    Son Mesaj : 22-Kas-2011, 20:41
  3. Islamda Niyetin Önemi
    Konuyu Açan: orenkayali, Forum: İslamiyet.
    Cevap: 0
    Son Mesaj : 02-Ara-2009, 21:46
  4. Niyetin Önemi
    Konuyu Açan: Mira, Forum: İslamiyet.
    Cevap: 9
    Son Mesaj : 26-May-2009, 19:12
Sitemiz kişiler arası iletişimi sağlayan bir servis sağlayıcıdır. Kişilerin yazdıkları kendi sorumluluklarındadır.
Hukuki gerekçeler ile kaldırılması talep edilen içerikler için lütfen iletişim linkini kullanınız.

Sitemizdeki yazılar telif hakları ile korunmaktadır. İzinsiz alıntı yapılamaz ©estanbul.com