Jump to content
Sign in to follow this  
Sidre

”Ben Şimdi Bunu Neden Aldım?” Dedirten Süpermarket Hileleri

Recommended Posts

Hepimizin başına gelmiştir, bir tanecik yoğurt almak için markete girip elimizde poşetlerle çıktığımız.

Daha sonra sorarız kendimize “acaba yoğurt aldım mı?” diye.

Peki ne oluyor da yoğurt alma işi bu kadar karışıyor? İstanbul’daki pazar yerlerinden alışverişimizi güzelce yapıyorken bir anda alışkanlıklarımızı değiştiren bu süpermarketlerin numarası ne?

 

Süpermarketlerde giriş dışında genelde pencere yoktur

 

migros_supermarket.jpg

Bunun sebebi dış dünyadan uzaklaşmanızı ve alışverişe odaklanmanızı sağlamaktır

Yoğurt, süt, ekmek gibi günlük tüketimi yoğun olan ürünler marketin en arka reyonlarındadır

 

Taze_urunler_reyonu-e1379666836758.jpg

Bunun sebebi ise siz yoğurt almaya giderken diğer reyonları da gezmenizi sağlamaktır

Siz yoğurt almak için reyonlar arasında dolanırken göz hizanızda renkli bir ahenk vardır

 

Supermarkt.jpg

Bu sizin sahip olma/edinme duygunuzu tetikler

Süpermarketlerin genelinde girişte sağda taze ürün reyonları bulunur

 

taze_urun_standi-e1379666973209.jpg

Yapılan araştırmalar insanların ürün gezmeye sağdan başladığını ortaya koymuştur. Girişte, sağda taze ürün (çiçek, sebze, meyve vb) görülmesi diğer ürünler için de taze algısı yaratır.

Aynı rafta bulunan iki ürün arasında sağ taraftaki ürün genelde daha pahalıdır

 

urun_inceleme-e1379667063430.jpg

Bunun sebebi de tamamen bizim sağ taraf algımızdan dolayıdır

Alışveriş arabaları olması gerekenden büyüktür

 

canavar_alisveris_arabasi-e1379667131103.jpg

Büyük alışveriş arabası bilinç altınıza “daha fazla alışveriş yapabilirim” veya “çok fazla şey almadım” mesajı verir

Etiketlerde küsuratlı ürün fiyatları vardır: “Deterjan sadece 19.90 TL”

 

kusuratli_rakam_algisi.jpg

Yapılan araştırmalar, küsuratlı ve senkron rakamlı fiyatların daha “uygun fiyatlı” olarak algılandığını göstermiştir

En karlı ve pahalı ürünler yaklaşık 1.6 metre yüksektedir

 

supermarket_goz_hizasi-e1379667285213.jpg

1.6 metre insanlar için göz hizası olarak kabul edilmiş ve alışverişin en çok yapıldığı yükseklik olarak belirlenmiştir

Erkeklerin tercih ettiği ürünler genelde reyon koridorunun tam ortasındadır

 

urun_tercihi_erkek.jpg

Erkekler sadece almak istedikleri ürüne yönelir ve aldıktan sonra geri dönerler; buna”bumerang etkisi”denir. Erkeklerin reyonda daha fazla ürün görebilmeleri için o ürünler reyonun ortasında yer alır.

Pahalı ürün reyonu zeminlerinde küçük, diğer reyonlarda ise büyük karo kullanılır

 

pahali_urun_reyonu.jpg

Yapılan araştırmalar, küçük geometrik şekillerin (karoda olduğu gibi) hızlı karar verilmesini sağlarken, büyük şekillerin karar alımını yavaşlattığını göstermiş

Hiçbir koridor boşluğa açılmaz

 

supermarket_manzaralari-e1379667505464.jpg

Her koridorun sonunda mutlaka bir başka ürün reyonu vardır, ürünlerle olan kontağınızı kesmemek için…

Deterjan reyonundan gelen mis gibi kokan yıkanmış çamaşır kokusu…

 

deterjan_reyonu_gorevlisi.jpg

Sıkı sıkı paketlenmiş ürünlerden gelmiyor maalesef o kokular, sizin algınızı açmak için uygulanan koku spreyleridir

Fırından yeni çıkmış, çıtır çıtır taze ekmek kokusu…

 

firinci.jpg

Dikkat ettiniz mi? Birçok süpermarkette fırın bile yoktur ama ekmeğin kokusu sizi alır götürür, yani size ekmek aldırır, iştahınızı açar

Prezervatifin yanında enerji içeceği…

 

prezervatif_enerji_icecegi.jpg

Pazarlamada çapraz satış denilen bu yöntem ile aklınıza gelmediğinde alma ihtiyacı duymayacağınız ama aklınıza geldiğinde almak isteyeceğiniz ürünler yan yana yerleştirilir.

Hijyenik ped reyonundan görünen çikolata reyonu…

 

supermarket_alisverisi-e1379667786261.jpg

Et reyonunun yanında veya karşısında baharat reyonu…

 

kirmizi_et-e1379667865449.jpg

Kasanın yanında duran sakız, çikolata ve şeker reyonu…

 

supermarket_kasa_onu-e1379667928902.jpg

Bunların hiçbiri tesadüf değildir.

 

supermarket_alisverisi_yapmak.jpg

Bir de 5 TL’lik daha alışveriş yaptığınızda kazanacağınız indirim var

 

supermarket_kasa_gorevlisi-e1379668023830.jpg

Alışveriş yapmaya doyamadığımız, “5 TL’lik daha alışverişin günahı olmaz” dediğimiz anlar.

 

İlkay Nihat Kurtuluş

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asla markete gidipte lazim olan seyle geri gelmem..:) birkac posetle cikmazsam rahat edemem :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...