Jump to content
Sign in to follow this  
Renan

Diyet Yapmayın Sağlıklı Beslenmeyi Benimseyin...

Recommended Posts

Diyet yapmayın sağlıklı beslenmeyi benimseyin

 

diyet-yapmayin-saglikli-beslenmeyi-benimseyin-1483303390280.jpeg

 

Her yıl 1 Ocak, yeni başlangıçlar için milat kabul ediliyor. Sağlıkla ilgili alınan kararlar ise genellikle uzun vadeli olmuyor. Bir seneyi değil, bir ömrü sağlıklı geçirebilmek için küçük önlemler alıp birkaç basit kurala uymak yeterli olabiliyor. Memorial Şişli Hastanesi Dahiliye Bölümü'nden Uz. Dr. Özgür Mollaoğlu, sağlıklı bir yaşam için uyulması gereken kurallar hakkında bilgi verdi:

 

bullet.jpg Check-up yaptırın

Sigarayı bırakmak, kilo vermek, spora başlamak gibi birçok karar yılbaşı arifesinde alınır. Ancak bu kararlar genellikle kısa süre sonra unutulup rafa kaldırılır. Sağlıklı bir yaşam için atılacak ilk adım, kapsamlı bir check-up programından geçmektir. Hiçbir şikayet ve hastalık olmasa dahi düzenli olarak yılda bir kez yaptırılacak check-up ile belirti vermeden ilerleyen hastalıklar erken dönemde belirlenebilir. Kardiyolojik kontroller ve efor testinin yanı sıra kilolu ve hareketsiz kişiler, diyabet riskine karşı insülin direnci ve kan şekeri tetkiklerini yaptırmalıdır.

 

ÇOCUKLARA DA CHECK-UP LAZIM

bullet.jpg Kontrollerinizi unutmayın

Aileden gelen ve sağlığı tehdit edebilecek risklerin de belirlendiği check-up için 50'li yaşların beklenmesi gerekmez. 50'li yaşlarda ortaya çıkan hastalıkların temellerinin çok daha önceden atıldığı unutulmamalıdır. Doktor tarafından yaş, cinsiyet ve risklere göre planlanan check-up programlarında kadın, erkek ve çocuklar için farklı tahliller yapılır. Kadınlarda rahim ve meme taramaları ön plana çıkarken, erkekler için prostat muayeneleri ve kalın bağırsak tetkikleri kapsamlı olarak ele alınmalıdır. İleri yaşlarda ortaya çıkabilecek risklerin erken dönemde belirlenmesi bakımından çocukların da check-up programından geçirilmesi hayati önem taşır. Özellikle spor yapan çocukların kardiyak kontrolleri ve belli aralıklarla ortodontik diş değerlendirmeleri ihmal edilmemelidir.

 

MENOPOZ ETKİLİYOR

bullet.jpg Kalbinizi sevin

Erken ölümlerde birinci sırada bulunan kalp ve damar hastalıklarının önüne geçebilmek için düzenli kontroller hayati önem taşır. Kalp ve damar hastalıkları sadece erkekleri değil, kadınları da tehdit eder. Menopozla birlikte ortaya çıkan kalp hastalıklarının çok hızlı ilerlediği gerçeğinden yola çıkarak, özellikle yakın zamanda menopoza giren kadınların daha ciddi olarak kardiyolojik kontrollerini yaptırmaları gerekir.

 

bullet.jpg Diyete başlamayın!

Sağlıklı bir yaşam için beslenme düzeni ve şekli önemli bir yer tutuyor. Yeni yılda alınan kilo verme kararları genellikle yılın ilk ayı bitmeden unutularak göz ardı edilir. Diyet fikri belli bir zamanda başlayıp biten bir beslenme düzenini akla getirdiği için genellikle uzun soluklu olmuyor. Bunun yerine bir ömür boyu sürdürülebilecek sağlıklı beslenme şekli benimsenmelidir. Öncelikle kilo vermeyi engelleyen metabolik engeller olup olmadığı belirlenmelidir. Beslenme düzeninde hücrelerin düzenli ve dengeli beslenmesini sağlayan yağ, karbonhidrat, protein, vitamin ve minerallerden yeterli miktarda alınmasına dikkat edilmelidir. Mevsiminde yetişen meyve ve sebzeler ile tam tahıllı, lifli gıdaların günlük mönülerde bulunması hem sağlıklı beslenmeyi, hem de sağlıklı kilo vermeyi sağlar. Özellikle salam, sosis gibi işlenmiş gıdalardan uzak durmak gerekir.

 

bullet.jpg Hedefleriniz stres kaynağı olmasın

Yeni yılla birlikte iş hayatıyla ilgili de ciddi kararlar ve hedefler belirlenir. İş hayatında gerçeğe uygun hedeflerin seçilmemesi aşırı stres yaratabilir. Bağışıklık sistemini de etkileyen stres yükünün getirdiği psikolojik sorunlar zaman içinde tükenmişlik sendromu gibi ciddi tablolara yol açabilir.

 

NEFES TEKNİKLERİ SAKİNLEŞTİRİYOR

bullet.jpg Hobi edinin veya yoga öğrenin

Strese neden olan etkenleri tamamen ortadan kaldırmak mümkün olmasa da genç ve sağlıklı kalmak için müzik, yürüyüş gibi kendinize uygun hobiler edinin. Aile ya da sevilen kişilerle daha fazla zaman geçirmek stresle mücadele en etkili yollardandır. Kalbi sakinleştiren ve kan basıncını düşüren yoga ve nefes tekniklerini düzenli olarak uygulamak stresle mücadelede yararlanılabilecek tercihler arasındadır.

 

bullet.jpg Güne kaliteli uykuyla hazırlanın

Günün pasif dönemi gibi gözüken uyku sayesinde biyolojik anlamda dinlenme, bağışıklık sisteminin güçlenmesi, hormon sentezleri, psikolojik dinlenme, hafızanın yapılandırılması gibi birçok yaşamsal aktivite gerçekleşir. Zinde bir görünüm sağlayan uykunun süresiyle birlikte kalitesi de çok önemlidir. Yetersiz ve kalitesiz bir uyku düzeni biyolojik rahatsızlıkların yanında psikolojik sorunlara da yol açabilir. Aynı saatte yatıp aynı saatte kalkmak belirli bir uyku rutininin oluşmasını sağlar.

 

diyet-yapmayin-saglikli-beslenmeyi-benimseyin-1483289363538.jpeg

 

KURU MEYVE TÜKETİN

bullet.jpg Şekeri dengeli tüketin

Hazır gıda tüketiminin günlük hayatın içine girmesi tuz ve şeker tüketimindeki dengesizliği artırıyor. İnsan vücudunun basit şekere ihtiyacı yoktur. Kan şekerini hızla artıran basit şeker diyabete davetiye çıkarır. Boş enerji kaynağı olarak nitelendirilen basit şekerin fazla tüketilmesi, diyabetle birlikte obezite, hipertansiyon, kolesterol gibi birçok hastalığa neden olabilir. Saflaştırılmış basit rafine şeker yerine tam tahıllı ürünler, kuru baklagiller veya kuru meyveler tüketilmesi daha sağlıklı bir seçenektir. Şeker gibi tuzun da aşırı tüketilmesi sağlıksız sonuçlar doğurur. Tüketilen besinlerin içinde bulunan tuz, insan vücudunun günlük tuz ihtiyacını karşılar. Fazlaca tüketilen tuzun, hipertansiyon ve böbrek rahatsızlıklarına yol açabileceği unutulmamalıdır.

 

bullet.jpg Su için, sigara içmeyin

Sağlıklı bir hayat için sigara ve alkolden uzak durulmalıdır. İçeriğinde farklı zararlı maddeler bulunan sigara, vücuttaki tüm sistemleri etkileyerek ölümcül hastalıklara neden olurken, cilt ve vücut yaşlanmasına yol açmaktadır. Sigaradan uzaklaşırken su tüketimi ihmal edilmemelidir.

 

SAĞLIK İÇİN HER GÜN 20 DAKİKA SPOR YAPIN

Beslenme düzeni kadar egzersiz de sağlıklı yaşamın vazgeçilmezleri arasındadır. Check-up sonuçlarına göre, bir uzman desteği alarak egzersiz tipi, sıklığı, süresi ve artış derecesi belirlenmelidir. Kalp hızının da kontrol altında tutulmasına dikkat ederek her gün 20 dakika düzenli olarak yapılan spor, sağlıklı bir görünümle birlikte tansiyon kontrolünün sağlanmasına, oksijen kapasitesinin artmasına ve stresle mücadeleye yardımcı olur. Sağlıklı beslenme düzeni gibi spor da bir süre sonra bıkkınlık hissiyle terk edilebilmektedir. Spor aktivitelerini gün içine yaymak, yakın mesafe yerlere yürüyerek gitmek, asansör yerine merdivenleri kullanmak faydalı olabilmektedir. Genç yaşlarda seçilen ağır ve agresif sporların ilerleyen dönemlerde bırakılması ani kilo alımlarına neden olabileceği için nefes alımını ve kondisyonu artıran yürüme, yüzme, bisiklet gibi sporların tercih edilmesi daha yararlıdır.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...