Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Suzie

Meryem Ana'nın Duası

Recommended Posts

Guest Suzie

Meryem Ana'nın Duası

Meryem Ana Kilisesinden dır..

 

Duada, Kutsal Ruh bizleri biricik Oğul'un yüceltilmiş İnsanlığında Kişiliğiyle birleştirir. Kilise'de onun aracılığıyla ve onda Tanrı'nın çocukları olarak yaptığımız duamız sayesinde İsa'nın Annesi ile düşünce ve duygu birliği içinde oluruz.

 

Meleğin Müjdesine gösterdiği inanç dolu rızasından ve bunu Haçın dibine dek tereddüt etmeden korumasından beri, Meryem'in analığı bundan böyle "hâlâ gurbette olan ve tehlikelere ve sefalete maruz kalan" Oğlunun erkek ve kız kardeşlerine dek yayılmaktadır. Biricik Arabulucu olan İsa duamızın yoludur. Onun Annesi ve bizim Annemiz olan Meryem, Onun için tümüyle açıktır. Doğuda ve Batıdaki geleneksel ikonografiye göre Meryem "yol gösteren" (Hodegetria) ve Mesih'in "Yol İşareti" olarak gösterilir.

 

Kiliseler Meryem'in Kutsal Ruh'un eylemine olan bu özel iştirakinden yola çıkarak Tanrı'nın kutsal Annesi duasını geliştirdiler. Bu dua, gizlerinde ortaya çıkmış olan Mesih'in Kişiliğinde yoğunlaşmaktadır. Bu duayı ifade eden sayısız dinsel ezgi ve ilahide genelde birbirleriyle yer değiştiren iki hareket göze çarpmaktadır: Biri Rab'bin alçakgönüllü kulu için ve onun aracılığıyla bütün insanlar için yapmış olduğu "büyük işler" için Rab'bi "yüceltiyor"; diğeri ise Tanrı'nın çocuklarının övgü ve yakarışlarını İsa'nın Annesine emanet ediyor, çünkü o şimdi Tanrı'nın Oğlu tarafından onda eş olarak alınmış olan insanlığı tanımaktadır.

 

Meryem'e yapılan bu iki devinimli dua Ave Maria duasında şahane ifadesini buldu:

 

Selam sana, Kelimesi kelimesine: "Sevin." Melek Cebrail'in selamı Ave duasını başlatır. Meryem'i selamlayan meleği aracılığıyla Tanrı'nın kendisidir. Bizim duamız da Meryem'e yapılan bu selamlamayı Tanrı'nın alçakgönüllü kuluna attığı bakışı ile yeniden ele almaya cesaret ediyor ve Tanrı'nın onda bulduğu sevinçle seviniyoruz.

 

"Nurla dolu Meryem, Rab seninledir": Meleğin selamındaki iki sözcük karşılıklı olarak birbirlerini açıklar. Meryem nurla doludur, çünkü Rab onunla birliktedir. Nurla dolu olması her türlü nurun kaynağı olan Kişi'nin varlığını gösterir. "Ey Kudüslü kız, sevin Rab senin içindedir" (Tse 3, 14. 17a). Rab'bin kendisinin gelip oturduğu Meryem, Sionlu kızın şahsında Rab'bin yüceliğinin ikamet ettiği antlaşma sandukası, yerdir: O, "insanlar arasındaki Tanrı'nın evidir" (Ap 21, 3). "Nurla dolu", Meryem'in kendisinde oturmaya gelen Kişi'ye kendisini tamamen vermesi ve onu dünyaya verecek olması demektir.

 

"Bütün kadınlar arasında kutsanmış bulunuyorsun, rahminin ürünü İsa da kutsanmıştır." Meleğin selamından sonra Elizabet'in selamını da kendimizin yapıyoruz. "Kutsal Ruh'la dolan" (Lk 1, 41) Elizabet kuşaklar boyunca Meryem'in kutlu kişi olduğunu ilan edenlerin ilkidir: "İman eden kadına ne mutlu" (Lk 1, 45); Meryem bütün kadınlar arasından kutsanmıştır, çünkü o Rab'bin sözünün gerçekleşeceğine inandı. İbrahim'in imanı sayesinde "yeryüzündeki halkların hepsi" (Yar 12, 3) kutsanacaktır. Meryem de imanı sayesinde inanlıların annesi oldu, yeryüzündeki halkların hepsi Tanrı' nın kutsalı olan Kişi'yi almış oluyorlar: "Rahminin ürünü İsa da kutsanmıştır."

 

"Kutsal Meryem, Tanrı'nın Annesi, bizim için dua et." Elizabet ile birlikte bizler de hayretler içindeyiz: "Nasıl oldu da Rabbimin Annesi yanıma geldi?" (Lk 1, 43). Bize oğlu İsa'yı verdiği için Meryem Tanrı'nın Annesi olduğu gibi bizim de annemizdir; ona tüm dert ve dileklerimizi sunabiliriz: Meryem kendisi için nasıl dua ettiyse bizim için de aynı şekilde dua ediyor: "Baba dediğin gibi olsun" (Lk 1, 38). Onun duasına güvenmekle kendimizi onunla birlikte Tanrı'nın isteğine bırakmış oluruz: "Senin isteğin olsun."

 

"Biz zavallı günahkârlar için şimdi ve ölüm saatimizde dua et." Meryem'den bizler için dua etmesini isteyerek, zavallı günahkârlar olduğumuzu kabul etmiş ve Tam Kutsal "merhamet Annesine" hitap etmiş oluruz. Kendimizi ona "şimdi", kısacası yaşamlarımızın bugününde teslim etmiş oluruz. Ona olan güvenimiz şimdiden "ölüm saatimizde" ona güvenecek kadar büyür. Ölümümüz anında Oğlunun Haç üzerindeki ölümünde hazır olduğu gibi hazır olsun, ve öbür dünyaya geçişimizde bizi annemiz gibi karşılayarak Cennete Oğlu İsa'nın yanına götürsün.

 

Batıda Ortaçağ dindarlığı halkın Dua Saatlerine ek olarak Tespih duasını geliştirdi. Doğuda ise, Akathistos ve Paraklisis litani biçimleri Bizans Kiliselerinde korolu ayinlere daha çok benzerlik gösterir, oysa Ermeni, Kıpti ve Süryani geleneklerinde Tanrı'nın Annesi için halk ezgi ve şarkıları tercih edilmiştir. Ave Maria'da, theotokia'daki dua geleneği Aziz Efraim ya da Aziz Narekli Gregorius'un ilahilerinde aynı kalmıştır.

 

Meryem Kilise'nin mükemmel [dua eden] Simgesidir. Ona dua ettiğimizde, onunla birlikte bütün insanları kurtarmak için Oğlunu gönderen Baba'nın tasarısına katılmış oluruz. Sevgili havari gibi tüm canlıların annesi olan İsa'nın Annesini evimize kabul ediyoruz. Onunla birlikte ve ona dua edebiliriz. Kilise'nin duası Meryem'in duası ile taşınmış olur sanki. Meryem ile birlikte umutta birleşmiş olur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...