Jump to content

Kuranın ilk emri olan “oku” sözü, nasıl anlaşılmalıdır. Burada okunması istenen nedir


EZEL
 Paylaş

Önerilen Mesajlar

Nerede ve ne zaman kitap okuma, ilim vs. üzerine konuşuluyorsa, muhakkak şu da söylenir: “Yüce dinimiz de okumaya büyük önem vermiştir. Nitekim, Kuranın ilk emri oku! olmuştur.”

 

Doğrudur. Kuranın ilk emri okumaktır. Ne var ki, bu ilk Kuranî kelimenin devamını okumayı, hemen her zaman ihmal ediyoruz.

 

Ümmi (okuma yazma bilmeyen) Peygambere (asm.) ve Onun elçiliğiyle hepimize gelen “oku!” emrinden kasıt nedir? Okuma - yazma bilmek midir? Mesela Hz. Peygamber bu emre muhatap olur olmaz okuma - yazma öğrenmeye mi başlamıştır? Değilse, “oku!” emrinden aldığı ders nedir? Hem bu emir, “Ne okuduğun, nasıl okuduğun önemli değil, yeter ki oku.” anlamına mı gelir?

 

Bütün bu soruların cevabını bulmak için “ikra” ile başlayan bu ayetin devamını okumak gerekiyor.

 

“İkra’ bismi rabbikellezi hâlak.” Yani, “Yaratan rabbinin adıyla oku.”

 

Kuranın kastı rasgele bir “okuma” değildir. Muhakkak yazılı bir kitabı okumak da değildir. İster bir kitabı okusun, ister her cümlesi ve her bir harfi sonsuz hikmetler ve manalar yüklü olan şu kâinat kitabını okusun “yaratan rabbinin adıyla” okumaktır.

 

Bu emrin ilk kez kendisine verildiği Hz. Peygamber (asm.) ayeti tam da bu manada okumuş; o andan sonra her anı ve her şeyi “rabbinin adıyla” okuma gayretiyle yoğrulmuştu. Öyle ki, Alman şair Rilkenin deyimiyle, “meleklerin bile hayran kaldığı” bir okumaydı bu. O, ümmi bir peygamberdi, okuma yazma bilmiyordu. Ama kâinat kitabını, fıtrat kitabını ve Kuranı en güzel o okumuştu.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Evet tasavvufçular da zaten ilk inen ayet "oku " olduğu için. bunu şöyle açıklıyorlar . Henüz Kuran ya da başka bir ayet inmiş değildi demekki burdan kasıt yani ilk ayetin kastı yazılı bi şeyi okumak değildi. kainatı, evreni ve kendini yaratan Allahın adıyla "oku " burdan bunu çıkarmak mantıklı.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Evet tasavvufçular da zaten ilk inen ayet "oku " olduğu için. bunu şöyle açıklıyorlar . Henüz Kuran ya da başka bir ayet inmiş değildi demekki burdan kasıt yani ilk ayetin kastı yazılı bi şeyi okumak değildi. kainatı, evreni ve kendini yaratan Allahın adıyla "oku " burdan bunu çıkarmak mantıklı.

evet kesinlikle haklısın..

çünkü okumak denince hemen yazılı bir şeyi okumayı düşünüyoruz ..

ama KURAN da aslında en çok emredilen mevzu TEFEKKÜR ETMEK yani düşünmek insanları sürekli düşünmeye sevkediyor RABBİM gönderdiği ayetlerde...

ve insanların bilinçli olmasını istiyor..

yani etrafına boş boş bakan değil yaratılandan yaratıcıya gitmesini istiyor insanlardan...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

 

Nerede ve ne zaman kitap okuma, ilim vs. üzerine konuşuluyorsa, muhakkak şu da söylenir: “Yüce dinimiz de okumaya büyük önem vermiştir. Nitekim, Kuranın ilk emri oku! olmuştur.”

 

Doğrudur. Kuranın ilk emri okumaktır. Ne var ki, bu ilk Kuranî kelimenin devamını okumayı, hemen her zaman ihmal ediyoruz.

 

Ümmi (okuma yazma bilmeyen) Peygambere (asm.) ve Onun elçiliğiyle hepimize gelen “oku!” emrinden kasıt nedir? Okuma - yazma bilmek midir? Mesela Hz. Peygamber bu emre muhatap olur olmaz okuma - yazma öğrenmeye mi başlamıştır? Değilse, “oku!” emrinden aldığı ders nedir? Hem bu emir, “Ne okuduğun, nasıl okuduğun önemli değil, yeter ki oku.” anlamına mı gelir?

 

Bütün bu soruların cevabını bulmak için “ikra” ile başlayan bu ayetin devamını okumak gerekiyor.

 

“İkra’ bismi rabbikellezi hâlak.” Yani, “Yaratan rabbinin adıyla oku.”

 

Kuranın kastı rasgele bir “okuma” değildir. Muhakkak yazılı bir kitabı okumak da değildir. İster bir kitabı okusun, ister her cümlesi ve her bir harfi sonsuz hikmetler ve manalar yüklü olan şu kâinat kitabını okusun “yaratan rabbinin adıyla” okumaktır.

 

Bu emrin ilk kez kendisine verildiği Hz. Peygamber (asm.) ayeti tam da bu manada okumuş; o andan sonra her anı ve her şeyi “rabbinin adıyla” okuma gayretiyle yoğrulmuştu. Öyle ki, Alman şair Rilkenin deyimiyle, “meleklerin bile hayran kaldığı” bir okumaydı bu. O, ümmi bir peygamberdi, okuma yazma bilmiyordu. Ama kâinat kitabını, fıtrat kitabını ve Kuranı en güzel o okumuştu.

Güzel yazmışsın.ellerine sağlık.ben başka bir açıdan yaklaşayım isterseniz konuya.Burda kastedilen.adem as önce yaratılan insansıların halifeliklerinin farkına varamayışları insansı olarak kalmaları vede adem a.s mın esma terkibini anlaması açığa çıkarması vede halifeliği insansı anlayışta geri alması.işte hz muhammed de de,oku derken kastedilen de aynı şey.hz Ademe ne söylenmise hz muhammed a.s aynıdır.onada kendi derunünde ki rabbini oku aretık halife oluşluğunun farkına var ordaki rabbinin esmalarını açığa çıkar çünki sen bir halifesin,insansın,hiç bir zaman insansı değil anlamı kullanışlmıştır
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Alak:

1.Oku O yaratan Rabbinin adıyla!

2.İnsanı bir kan pıhtısından yarattı!

3.Oku, O, cömertliğinin sonu olmayan Rabbindir!

4.Kalem ile (yazmayı) öğreten de.

5.O, insana bilmediği şeyleri öğretti.

6.Sakın okumazlık etme! Çünkü insan, muhakkak azıtır!

7.Kendisini artık ihtiyacı yokmuş görmekle.

8.Kesinlikle sonunda Rabbinedir dönüş!

9.Baksana o engelleyene,

10.namaz kılmakta olan bir kulu!

11.Baksana o doğru yolda giderse

12.ya da takva sahibi olmayı emrederse, fena mı?

13.Baksana, yalanlar ve tersine giderse, iyi mi?

14.Muhakkak Allah'ın görmekte olduğunu bilmiyor mu?

15.Sakın, şanım hakkı için, eğer (akıllanıp) vazgeçmezse, muhakkak Biz sürükleyeceğiz o alnı!

16.Yalancı, cani bir alnı!

17.O zaman çağırsın kurultayını, meclisini!

18.Biz çağıracağız zebanileri!

19.Hayır, sakın onu dinleme de, secde et ve yaklaş!

Oku emri okuyup ögrenmeye isaret etmektedir.

 

Nasil okunup ögrenilecegi de " Allah in adi ile " isaret edilmekte..

 

Hemen arkasindan da " O insani bir kan pihtisindan yaratti " seklinde ilimin yüksekligine isaret etmektedir.

 

Yani Okuyacaksin

Bu okuyus Seytandan Allah asiginip Onun adi ile olacak.

Ve O yüksek Ilmi ögreneceksin.

 

Ve kalem ile yazarak aktaracak ögreteceksin..

 

"Sakin okumamazlik etme" ilmi birakma Cünkü cehaletin sonu azginliktir.

 

"Ve engellemekte olan"

Iste onlari hep beraber görüyoruz !...

 

Ve ne yazik ki Ümmetimiz önemli bir cogunlugunu cahiller olusturuyor.

 

Ne ilimden nasibi var ne takva dan..

 

Ne Kuran dan nasibi var ne sünnet den..

 

Ne oldu bize ?..

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Alak:

 

1.Oku O yaratan Rabbinin adıyla!

 

 

2.İnsanı bir kan pıhtısından yarattı!

 

 

3.Oku, O, cömertliğinin sonu olmayan Rabbindir!

 

 

4.Kalem ile (yazmayı) öğreten de.

 

 

5.O, insana bilmediği şeyleri öğretti.

 

 

6.Sakın okumazlık etme! Çünkü insan, muhakkak azıtır!

 

 

 

7.Kendisini artık ihtiyacı yokmuş görmekle.

 

 

8.Kesinlikle sonunda Rabbinedir dönüş!

 

9.Baksana o engelleyene,

 

10.namaz kılmakta olan bir kulu!

 

 

11.Baksana o doğru yolda giderse

 

 

 

12.ya da takva sahibi olmayı emrederse, fena mı?

 

 

13.Baksana, yalanlar ve tersine giderse, iyi mi?

 

14.Muhakkak Allah'ın görmekte olduğunu bilmiyor mu?

 

15.Sakın, şanım hakkı için, eğer (akıllanıp) vazgeçmezse, muhakkak Biz sürükleyeceğiz o alnı!

 

16.Yalancı, cani bir alnı!

 

17.O zaman çağırsın kurultayını, meclisini!

 

18.Biz çağıracağız zebanileri!

 

19.Hayır, sakın onu dinleme de, secde et ve yaklaş!

 

 

Oku emri okuyup ögrenmeye isaret etmektedir.

 

ayette geçen sıralama çok dikkat çekicidir ve özellikle çok güzel şekilde belagat özelliği sayesinde sıralanmıştır..

oku emirnden hemen sonra

 

2.İnsanı bir kan pıhtısından yarattı!

yani neden insanın kan pıhtısından yaratıldığından bahsediliyor ki???eğer mevzuı normal bildiğimiz kitap gibi şeyleri okumak olsaydı hemen 2,ayet bu şekilde olmazdı...

oku gönderdiğimiz kitapları gibi bi şey olurdu ama o şekilde değil..

insanın nasıl yaratıldığına dikkat çekiliyor.

yani insana diyor ki..

seni yok tan vareden bir damal su iken kan pıhtısı iken seni yaratan RABBİNİN gücünü gör anla ve onun kudretine sığın..

bu ayetler gerçekten çok öenmli ve dikkat çekicidir

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Alak:

 

1.Oku O yaratan Rabbinin adıyla!

 

 

2.İnsanı bir kan pıhtısından yarattı!

 

 

3.Oku, O, cömertliğinin sonu olmayan Rabbindir!

 

 

4.Kalem ile (yazmayı) öğreten de.

 

 

5.O, insana bilmediği şeyleri öğretti.

 

 

6.Sakın okumazlık etme! Çünkü insan, muhakkak azıtır!

 

 

 

7.Kendisini artık ihtiyacı yokmuş görmekle.

 

 

8.Kesinlikle sonunda Rabbinedir dönüş!

 

9.Baksana o engelleyene,

 

10.namaz kılmakta olan bir kulu!

 

 

11.Baksana o doğru yolda giderse

 

 

 

12.ya da takva sahibi olmayı emrederse, fena mı?

 

 

13.Baksana, yalanlar ve tersine giderse, iyi mi?

 

14.Muhakkak Allah'ın görmekte olduğunu bilmiyor mu?

 

15.Sakın, şanım hakkı için, eğer (akıllanıp) vazgeçmezse, muhakkak Biz sürükleyeceğiz o alnı!

 

16.Yalancı, cani bir alnı!

 

17.O zaman çağırsın kurultayını, meclisini!

 

18.Biz çağıracağız zebanileri!

 

19.Hayır, sakın onu dinleme de, secde et ve yaklaş!

 

 

Oku emri okuyup ögrenmeye isaret etmektedir.

 

Nasil okunup ögrenilecegi de " Allah in adi ile " isaret edilmekte..

 

Hemen arkasindan da " O insani bir kan pihtisindan yaratti " seklinde ilimin yüksekligine isaret etmektedir.

 

Yani Okuyacaksin

Bu okuyus Seytandan Allah asiginip Onun adi ile olacak.

Ve O yüksek Ilmi ögreneceksin.

 

Ve kalem ile yazarak aktaracak ögreteceksin..

 

"Sakin okumamazlik etme" ilmi birakma Cünkü cehaletin sonu azginliktir.

 

 

"Ve engellemekte olan"

 

Iste onlari hep beraber görüyoruz !...

 

Ve ne yazik ki Ümmetimiz önemli bir cogunlugunu cahiller olusturuyor.

 

Ne ilimden nasibi var ne takva dan..

 

Ne Kuran dan nasibi var ne sünnet den..

 

Ne oldu bize ?..

 

 

bu yorum senin yorumun unutma ,sadece kurandan ne anladığın.bak bende bunu yaşadım sizlere söyledim.şimdi seninki doğru benim ki neden yanlış oluyorda cahillerden oluyoruz.sizin yaptığınız yorumları herkes yapıyor unutmayınız.:thumbsup:
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...