Jump to content

Hamd ve Şükür


lepiska
 Paylaş

Önerilen Mesajlar

Selam arkadaşlar...

Geçen bi tanıdığmızdan bişey duydum ve sizinle paylaşıp fikirlerinizi almak istedim.

Bi konu geçti ve ben cümle arasında çok şükür dedim.bana dedi ki;çok şükür deme Hamd olsun de,çünkü hamd şükürden daha üstündür dedi.daha çok şeyi kapsar,arasında büyük farklar vardır dedi.

Benim biraz kafam karıştı.gerçekten Hamd ve Şükür aynı şey deil mi???Aralarındaki fark nedir???

Bu konuda bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

"Hamdin en meşhur manası, sıfât-ı kemaliyeyi izhar etmektir. Şöyle ki: Cenab-ı Hak insanı kâinata câmi' bir nüsha ve onsekiz bin âlemi hâvi şu büyük âlemin kitabına bir fihrist olarak yaratmıştır. Ve esma-i hüsnadan herbirisinin tecelligâhı olan herbir âlemden bir örnek, bir nümune, insanın cevherinde vedîa bırakmıştır.

 

Eğer insan maddî ve manevî herbir uzvunu Allah'ın emrettiği yere sarfetmekle hamdin şubelerinden olan şükr-ü örfîyi îfa ve şeriata imtisal ederse, insanın cevherinde vedîa bırakılan o örneklerin herbirisi, kendi âlemine bir pencere olur. "

 

Hamdin anlatıldığı bu bölümde aynı zamanda şükrün hamdin bir alt şubesi olduğunu öğreniyoruz. Yani hamdin şümulü daha geniştir, şükrü de içine alır. Şükürle hamd arasında şöyle bir fark da dile getirilir: Şükür insana ulaşan nimetlere yapılır, hamd ise insana ulaşsın ulaşmasın bütün nimetlere yapılır.

 

Mesela, insan kendi rızkına bakarak Allah’a şükreder; bir milyonu aşkın hayvan türlerinin bütün fertlerini rızıklandırmanın Allah’a mahsus bir kemal olduğunu düşünmekle de hamd eder.

 

Şükür, daha çok, nimete karşı yapılır. Hamd etmekte ise medih manası daha hakimdir. “Hamdin en meşhur manası, sıfât-ı kemaliyeyi izhar etmektir."

 

Mesela hamd ile ilgili şu ayetlere bakalım:

FATİHA:1- Hamd o âlemlerin Rabbi, 2- O Rahmân ve Rahim, 3- O, din gününün maliki Allah’adır.

 

EN'AM: 1- Hamd, gökleri ve yeri yaratan, karanlıkları ve aydınlığı var eden Allah'a mahsustur. Böyleyken kâfirler hâlâ Rablerine başkalarını eşit sayıyorlar.

 

SEBE':1- Hamd, o Allah'ındır ki göklerde ne var, yerde ne varsa hep O'nundur. Ahirette de hamd O'nundur. O hüküm ve hikmet sahibidir, her şeyden haberdardır.

 

FATIR:1- Hamd, gökleri ve yeri yaratan, melekleri ikişer, üçer, dörder kanatlı elçiler kılan Allah'a mahsustur. O, yaratmada dilediği kadar artırır. Gerçekten Allah her şeye kâdirdir.

 

Dikkat edilirse Allahu Teala ile ilgili bu ayetlerde nazara verilenler hep birer kemal sıfatıdır. Yaratmak, alemleri terbiye etmek, ahireti getirmek, melekleri elçi yapmak gibi...

 

Alıntıdır..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

şükür bir nimetin devamı için söylenir yani memnun olduğun durumlarda eksilmesin artsın diye şükrederiz fakat hamd ise her halinde iyide kötüde sıkıntıda ferahta hamd ederiz.sıkıntında şükür dersen bundan memnun olduğun anlamındadır.hamd endoğrusudur

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

şükür bir nimetin devamı için söylenir yani memnun olduğun durumlarda eksilmesin artsın diye şükrederiz fakat hamd ise her halinde iyide kötüde sıkıntıda ferahta hamd ederiz.sıkıntında şükür dersen bundan memnun olduğun anlamındadır.hamd endoğrusudur

 

benim bildigimde bunun gıbı anlatayım ; şükür arttırıcıdır mesela para için yemek için vs

hamd; kesicidir hastalık kötü bir olay vs...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hamd ve şükür

Sual: Hamd ve şükür arasında fark var mıdır?

CEVAP

Hamd, bütün nimetleri Allahü teâlânın yarattığına ve gönderdiğine inanmak ve söylemek demektir. Şükür, bütün nimetleri İslamiyet'e uygun olarak kullanmak demektir.

 

Herhangi bir kimse, herhangi bir zamanda, herhangi bir yerde, herhangi bir kimseye, herhangi bir şeyden dolayı, herhangi bir suretle hamd ederse, bu hamd ve övgülerin hepsi, Allahü teâlânın hakkıdır. Her şeyi yaratan, terbiye eden, yetiştiren, her iyiliği yaptıran, gönderen hep Odur. Kuvvet ve kudret sahibi yalnız Odur. O hatırlatmazsa, kimse, iyilik ve kötülük yapmayı irade, arzu edemez. Kulun iradesinden sonra, O da istemedikçe, kuvvet ve fırsat vermedikçe, hiçbir kimse, hiçbir kimseye, zerre kadar, iyilik ve kötülük yapamaz. Kulun istediği her şeyi, O da irade ederse, dilerse yaratır. Yalnız Onun dilediği olur. İyilik ve kötülük yapmayı, çeşitli sebeplerle hatırlatmaktadır.

 

Sual: Çok şükür mü demek iyidir, yoksa Elhamdülillah demek mi?

CEVAP

İkisi de aynı ise de, Elhamdülillah demek daha faziletlidir. İmam-ı Rabbanihazretleri buyuruyor ki:

(Sevilenin her şeyi, sevenin gözünde her zaman sevgilidir. İncitirse de, iyilik ederse de sevilir. Sevmek nimeti ile şereflenenlerin, sevmenin tadını alanların çoğu, sevdiğinin iyiliklerine kavuşunca sevgileri artar. Yahut incitmesinde de, iyiliğinde de, sevgileri değişmez. Sevdiğinin hiçbir hareketi ona çirkin gelmez. Sıkıntılı ve neşeli zamanlarında hep hamd eder. Hamd etmek, şükretmekten daha kıymetlidir. Çünkü şükretmekte nimetleri göz önündedir.

 

Hamd ederken nimetleri de, elemleri de sevilmektedir. Çünkü Allahü teâlânın verdiği elemler, nimetler gibi güzeldir. Hamd devamlıdır. Nimet zamanında da, sıkıntılı hâllerde de hamd edilir. Şükür ise nimet zamanlarında olur, nimet kalmayınca, ihsan bitince şükür de kalmaz.) [c.2, m.33]

İyilik eden bir insanın hakkına riayet ediliyor da, her nimetin, her iyiliğin hakiki sahibi olan, hepsini yaratan, gönderen Allahü teâlâya şükretmek, Onun beğendiği, istediği şeyleri yapmak, niçin lazım olmasın? Elbette, en çok Ona şükretmek, ibadet etmek lazımdır. Çünkü, Onun nimetleri yanında başkalarının iyilikleri, deniz yanında damla kadar bile değildir. Hatta onlardan gelen iyilikleri de, yine O göndermektedir. O halde, hamd ve şükre devam etmek gerekir.

 

Kuran-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:

(Biz şükreden kimseleri mükafatlandırırız.) [A.İmran 145]

 

Hadis-i şeriflerde de buyuruluyor ki:

(Cennetin bedeli La ilahe illallah, nimetin bedeli Elhamdülillah’tır.) [Deylemi]

(Müminin her işi, hayırdır. Nimete şükreder, hayra kavuşur. Belaya uğrayınca da, sabreder, yine hayra kavuşur.) [Müslim]

 

Hamd etmek

Sual: Hamd etmek vacib mi, sünnet mi?

CEVAP

Hamd, yani elhamdülillah demek, namazda vacib, her duadan önce ve yiyip içtikten sonra sünnettir. Her hatırladıkça söylemek mubahtır. Pis yerlerde söylemek mekruh, haram yedikten, içtikten sonra söylemek, haramdır ve hatta küfre sebep olur. (Redd-ül Muhtar 1/6)

 

alıntıdır

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Paylaş

  • Benzer Konular

    • Hamd ve Şükür

      “And olsun ki Biz Lokmân'a: «Allâh'a şükret!» diyerek hikmet verdik. Şükreden, ancak kendisi için şükretmiş olur. Nankörlük eden de bilsin ki, Allâh hiçbir şeye muhtaç değildir, her türlü hamde lâyıktır. ” (Lokmân, 12)     Kulluk îcâbı olan amellerin en ehemmiyetlilerinden biri de hamd ve şükürdür. Bu keyfiyet, Kur'ân-ı Kerîm'in ilk âyet-i kerîmesinin;     “Hamd, âlemlerin Rabbi olan Allâh'a mahsustur!” sûretinde vârid olmasıyla da sâbittir.     Cenâb-ı Hakk'ın sonsuz azametinin, ilâhî

      , Yer: İslamiyet

    • Şükür Başka Hamd Başkadır

      Şükür Başka Hamd Başkadır   Bediüzzaman hazretleri, Lem’alar’da, kâinatın gayesinin hayat, hayatın gayesinin de şükür olduğunu ve bunun aksine, hayatın gayesini “rahatça yaşamak; gafletle lezzet peşinden koşmak ve heveskârâne nimetlenmektir” şeklinde tarif edenlerin hayat hakikatine karşı küfrân-ı nimette bulunduklarını ifade eder. Mektubat’ta da, hilkatin en yüksek gayesi ve fıtratın en yüce neticesinin iman-ı billâh olduğunu belirtir.   Klasik kitaplarda şükrün nevileri çerç

      , Yer: İslamiyet

    • Her gün Allah' a cc Sükür ve Hamd edelim

      Fatiha 2, 3, 4 Hamd, Âlemlerin Rabbi, Rahmân, Rahîm, hesap ve ceza gününün (ahiret gününün) mâliki Allah’a mahsustur.   Mülk 23- De ki: "Sizi yaratan, size kulaklar gözler ve gönüller veren O'dur. Ne kadar az şükrediyorsunuz!"     Verdigin nimetler icin, yarattiklarinin adedince sana sükürler olsun Ya Rabbim.  

      , Yer: Kuran-ı Kerim

    • Şükür ve Hamd Farkı

      YA RABBİ ŞÜKÜR DEMEK; Daima nimet ve ikram-ı Rabbaniye karşı duyulan minnet ve Mahcubiyetin ifadesidir. Şükrün ifadesinde; Tekrarının, Devamının ve fazlalaşmasının arzu edildiği gizlidir. Çok şükür denilince Ya Rabbi bunu devam ettir, bunu çekme, bunu kesme arzusu vardır insanda. Yemeği yedin çok şükür dedin, ne güzel. Ya Rabbi bunu yine devam ettir demektir.     YA RABBİ HAMD OLSUN DEMEK; Hamd edersen Elhamdülillah Yani Ya Rabbi bu kadar kafidir, fazlasını arzulamam, Kanaat hududund

      , Yer: İslamiyet

    • Münir Derman Hz. Anlatıyor : Hamd Ve Şükür

      Allah Dostu Derki.. Şükür daima ni'met ve ikram-ı Rabbâniye karşı duyulan minnet ve mahcubiyetin ifâdesidir. Şükrün ifâdesinde, tekrarının, devâmının ve fazlalaşmasının arzu edildiği gizlidir. “Hamd” de: “Bu kadar kâfi”, “Fazlasını arzulamam”, “Kanaat hududundan bir santim ilerlemesini istemiyorum”, “Beni bu hâlime bırakın” istekleri mevcuddur. Mesaib ve belâyaya karşı en büyük bir silâhtır hamd. Hamd edilecek yerde şükür yapmak, şükür edilecek yerde hamd etmek caiz değildir. Hem de te

      , Yer: İslamiyet

×
×
  • Yeni Oluştur...