Jump to content

Pieter Brueghel-Körün Kıssası


Önerilen Mesajlar

José Saramago’nun Körlük romanında çok sayıda ünlü rönesans resmine gönderme yapılmaktadır. ”En kötüsü de aile bireylerinin, özellikle de fazla kalabalık olmayan aile bireylerinin hepsinin kısa süre içinde kör olmaları, dolayısıyla da ailede körlerle ilgilenecek, onları yönlendirecek, toplumun henüz görme yetisini yitirmemiş kesiminden koruyacak kimsenin kalmamasıydı, öte yandan istedikleri kadar iyi baba, iyi anne, hayırlı evlatlar olsunlar, birbirine yardım edemeyecek durumda oldukları da apaçık ortadaydı, bunu yapacak olsalar, hani şu ünlü tabloda birbirine tutunup hep birlikte yere yuvarlanan, hep birlikte ölen körlerden farkları olmazdı.” Burada betimlenen resim Körün Kıssası resmidir.

k%C3%B6r%C3%BCn-k%C4%B1ssas%C4%B1-resim-300x216.jpg

Resmin orjinal ismi ”Parabel von de blinden” idir. Körlerin Yürüyüşü adıyla da bilinir. Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1568′de tuval üzerine tempera ile çizilmiştir. 86cm-154 cm ebatındaki özgün tablo , Napoli’deki Museo di Capodimonte’de sergilenmektedir. Tablonun birçok kopyasının yapıldığı bilinir. Bunlardan biri de Louvre Müzesi’nde sergilenen 118cm-168 cm boyutlarında ahşap üzerine yağlıboya ile çizilmiş olandır. Pieter Brughel, yaşlı,baba, köylü Brueghel olarak da bilinir. Peyzaj çalışmaları ve köy betimlemeleriyle ünlüdür. 1559′ dan sonra soyadındaki ”h”yi atmış ve eserlerini Bruegel şeklinde imzalamaya başlamıştır. Resmi kayıtlara göre 1525′ te Breda’da doğmuştur. Ancak o dönemlerde Belçika’nın Bree kenti de, Latince Breda şeklinde anıldığından gerçek doğum yerinin Hollanda’daki Breda kenti mi yoksa Belçika’daki Bree kenti mi olduğu tam olarak bilinemektedir. Pieter Coecke van Aelst’in çırağı olmuş ve kızı Mayken’le evlenmiştir. Fransa ve İtalya’da bulunduktan sonra 1551′ de ressam loncasına ”usta” olarak kabul edileceği Antwerp’e geçmiştir. 9 Eylül 1569′ da Brüksel’de ölmüştür. Her ikisi de ressam olan iki oğlu vardır. Ancak babaları öldüğünde çok küçük olduklarından ondan eğitim alamamışlardır. Eserlerinde sıkça rastlanan tema; savaşlar, yıkımlar, perişan insanlar ve bu dönemlerdeki dayanışma çabalarıdır. Bizzat Bruegel’in ifade ettiği gibi ,tablonun ilham kaynağı, İncil’de yer alan Körlerin Düşüsü hakkındaki meseldir. Matta incilinin 15. bölümünde İsa, Ferisiler hakkında şöyle der: ”Bırakın onları; onlar, körlerin kör kılavuzlarıdır. Eğer kör köre kılavuzluk ederse, her ikisi de çukura düşer.” Resmin sol üst köşesinden sağ alt köşesine doğru çapraz şekilde ilerleyen ve sağ alt köşede birden bire sonlanan altı kişilik bir körler grubu yer almaktadır. Mekan, Bruegel’in sıkça betimlediği köylük bir yerdir. Köyde bu altı körün dışında hiç kimse görünmemektedir. Ancak köyün terk edilmiş , boşaltılmış bir havası da yoktur. Tablonun sağ üst bölümünde bir kilise bulunur. Körlerin ardında bir su kütlesinin yüzeyi görülmektedir. Her körün sol eli, bir önündeki körün omuzundadır ve sağ ellerinde bir sopa tutarlar. En önde kılavuzluk eden kör, bir çukura düşmüş, ikinci kör ise dengesini kaybetmiş, ilk körün üzerine kapaklanmakta iken resmedilmiştir. Resimde hızlı bir düşüşün çeşitli evreleri çizilmiştir. Üçüncü kör bir şeylerin ters gittiğinin farkına varır gibi olmuş ama ters gidenin ne olduğunu algılayamamıştır. Onun arkasındaki üç kör ise her şeyden habersiz, öndekileri izlemektedirler. Çukura düşmek üzere olan soldan beşinci kör, resmin izleyicisine doğru bakan tek figürdür. Rönesans resimlerinde körler genellikle gözleri kapalı olarak çizilmekteydi. Bruegel, gerçekçi ayrıntılarla konuyu oldukça farklı ele almıştır. Böylece bazı körlerin körlük sebebi anlaşılmaktadır: Soldan üçüncü körün korneaları lösemi infiltrasyonu nedeniyle zedelenmiştir. Dördüncünün hastalığı amorozistir, beşincinin gözleri ise oyulmuştur. O dönemde doğuştan kör olanların yanı sıra, yetersiz hijyenik koşullar ve çeşitli hastalıklar sebebiyle kör kalanlar da vardı. Ressamın 1585 tarihli bir tablosunda, çoğu iyileştirilemez olan 113 farklı göz hastalığı betimlenmiştir. Körler genelde sadakalarla hayatta kaldıkları için , yanlarında taşıdıkları sadaka çantaları vardı ve bunlar sokaklarda yaşayan, hasta ve perişan durumdaki kişilerdi. Bruegel de, resimlerinde körleri bu şekilde betimledi. Ayrıca kalvanist öğretiye göre, körlük bir tür cezaydı: Tanrı’nın bu ızdıraba çarptırdığı kişilerin bu durumu hak ettiğine inanılırdı. Resimde yokuş aşağı ilerleyen grup, önlerindeki çukura doğru gitmekte olduklarından habersizdir. Çukurun üst tarafında düşmekte olan körün hemen yakınında bir zambak görülmektedir. Zambaklar genellikle saflığın ve kurtuluşun simgesidir ancak Bruegel’in resminde bu zambak ile, körlerin kurtuluşunu ima edip etmediği belli değildir. Arka plandaki kilisenin önemi, sanat tarihçileri arasında tartışma konusudur. Bu konuda farklı yaklaşımlar vardır: *Kilisenin özel bir anlamı yoktur. *Tablonun dini ilham kaynağı ile ele alınmalıdır. İsa, Ferisiler için , ”Bırakın onları; onlar körlerin kör kılavuzlarıdır. Eğer kör köre kılavuzluk ederse, her ikisi de çukura düşer.” der. Kilisenin hemen önündeki neredeyse kurumuş bir dal şeklindeki solgun ağaç, kendini Ferisiler’ in kılavuzluğuna bırakanın, bir sonuç elde edemeyeceği düşüncesini simgeler. *Kilisenin resimdeki konumunun ahlaki bir anlamı vardır: Kilise düşmekte olan iki kör ile henüz ayaktaki diğer dördünün arasındadır. İlk ikisi için artık kurtuluş yoktur ama diğerleri için umut vardır. Sonuç: Beş köre kılavuzluk eden altıncı bir kör … En öndeki kör önder ister istemez öyle ya da böyle bir engele çarpacak, bir çukura düşecektir. Sonuç hepsinin ortak yazgısı olacaktır. Saramago , çeşitli röportajlarında insanlığın bir akıl hastalığına tutulduğunu ve bu hastalığın onları, söylenen bütün saçmalıklara inandırdığını söyler. İnsanları akıl, hikmet gibi unsurların süzgecinden geçirmeden ne söylenirse, ne savunulursa inanmakla itham eder. Bu, kör bir önderin ardına düşmekten farklı değildir. Saramago’nun, romanın sonunda bir salgın gibi yayılan körlük, aniden geldiği gibi kaybolduğunda, kahramanı olan doktora, “Ne düşündüğümü söylememi ister misin, biz zaten kördük, gördüğü halde görmeyen körler. ” dedirtmesi de, Körün Kıssası resmine gönderme yapması da bu yüzdendir.

İleti bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...