Jump to content

Hedefe Ulaşmanın Yolu İş Planından Geçer


ASİA
 Paylaş

Önerilen Mesajlar

İş planı, bir yerden başka bir noktaya giderken, haritada ana yolları izleyerek ilerlemek olarak değerlendirilebilir.

 

En basit tanımıyla, neyin, ne zaman, nasıl yapılacağını ve kimin yapacağını özetleyen bir çerçeve olan iş planı, iş hedefine ulaşmak için gereken en önemli koşullardan biri. İyi hazırlanmış bir iş planı, dış kaynak arayışından hedeflerin belirlenmesine, risklerin ve olası problemlerin öngörülmesinden hazırlık yapmaya, fırsatları değerlendirmekten strateji yaratmaya, verimliliği artırmaktan çalışanlarınızın sizinle aynı vizyonu paylaşmasına kadar sayısız fayda yaratabilir. Bunu bir yerden başka bir noktaya yolculuk yaparken, haritada ana yolları izleyerek ilerlemek büyük resme ulaşmak gibi de düşünmek mümkün.

 

İş planı da bir şirketin bulunduğu noktadan hedefine ulaşırken geçeceği aşamaları görmeniz için yardımcı olur. Ya da parlak bir iş fikriniz var diyelim. Bu fikrin bir proje olarak değerlendirilebilmesi, kaynak bulabilmesi için de iş planına ihtiyacı vardır. Peki, doğru bir iş planı nasıl hazırlanır? Bir iş planının vazgeçilmez temel noktalarından biri profesyonel bir özettir. Hatta eğer bir yatırımcı arayışındaysanız, yatırımcıların çoğu yalnızca bu bölüme bakarak bile karar verebilir. Profesyonel özet, tüm iş planının özüdür. İşiniz, içinde bulunduğunuz sektör, pazarlama stratejileriniz, ihtiyacınız olan finansal kaynaklar gibi tüm ayrıntıların bir toplamıdır.

 

Bir diğer bölüm olan şirket analizi, bugün ya da gelecekte şirketinizin stratejik anlamda genel bir değerlendirmesidir. Bu analizin içermesi gereken konular ise temel olarak şu soruların yanıtlarını vermelidir: Şirketiniz hangi fırsatları lehine çevirebilir? Bunu hangi servis ve hizmetlerle yapabilir? Hangi ürün veya hizmetleriniz diğerlerinden farklı? Neler sizi iş dünyasında başarılı kılabilir? Şirketinizin uyguladığı stratejiler nelerdir? Şirketinizin organizasyon yapısı nasıl? Bundan sonraki adım ise sektör analizidir. Bunlar ise şirketinizin rekabet içinde olduğu alanı belirleyen analizlerdir.

 

İçermesi gereken soruları şöyle sıralayabiliriz: İçinde bulunacağınız/bulunduğunuz pazarın boyutu nedir? Eğer varsa, hangi pazar trendleri bu boyutları etkiler? Başlıca rakipler kimler? Her birinin pazar payı nedir? Pazara giriş için engeller var mı? Hangi parametreler şirketinize yardımcı olabilir?

 

Müşteri ve Rekabet Analizi

Bir sonraki adımda, müşteri ve rekabet analizi yapmalısınız. Analizde şu soruların yanıtları olmalı: Müşterileriniz kimler? Hangi demografik özelliklere sahipler? Müşterileriniz nerede yaşıyor ve gelir düzeyleri ne? Ürün veya hizmetlerinizden hangileri bu kişilerce bir ihtiyacı gidermek için devamlı olarak satın alınıyor? Müşterilerinizin asıl ihtiyaçları neler ve bu ihtiyaçları neler etkiliyor? Başlıca rakipleriniz kimler? Rakipleriniz ne kadar büyük? Hangi stratejileri kullanıyorlar? Geçmişte pazara katılanlara reaksiyonları nasıldı?

 

Tüm bunlardan sonra pazarlama planının çerçevesini ortaya koyabilirsiniz. Bu plan pazara girmek için kullandığınız tüm stratejileri içerir. Planda yer alması gereken bilgiler: Pazara girişte ürün ve hizmetlerinizi nasıl tanıştırmayı planlıyorsunuz? Nasıl bir fiyatlandırma yapacaksınız. Ürün veya hizmetlerinizin şirketten son kullanıcının eline geçene kadar hangi aşamalardan geçecek? Satış yöntemleriniz neler olacak? Reklam ve promosyon çalışması yapacak mısınız? Hangi metotları uygulayacaksınız? Bunun için ne kadarlık bir bütçe ayıracaksınız? Bunun getirileri ne olacak? Satışı desteklemek için halkla ilişkiler çalışması yapacak mısınız?

 

Doğru Ekip Olmadan Başarı Olmaz

Son aşamada, işin sorumluluğunu üstlenecek olan yönetim ekibi var. Projede temel yönetim kadronuzda kimler olacak? Kim hangi sorumluluğu alacak? İşin bu noktası en kritik bölümlerden biridir. Bir iş planı her ne kadar doğru olursa olsun, eğer doğru ekibin sorumluluğunda değilse, başarısızlığa uğraşabilir. Bir iş planında tüm süreçlerde dikkat edilmesi gereken bir başka önemli nokta ise hedefleri sayıya dökmek. Bir de riskleri görmek ve önlemlerini de oluşturmak çok önemli. Şimdi de hedeflerinize ulaşmak için hangi noktaları gözden kaçırmamanız gerektiğine bakalım.

 

Her adımda sayıları görün: Kolayca ölçülebilen hedefler belirleyin ve mümkün olan her yerde hedef olarak sayıları kullanın. Örneğin, ürün ya da hizmetlerinizi belli ilçe ya da eyaletlerde satmayı, belli sayıda çalışana sahip olmayı ya da belli düzeyde satış yapmayı hedefleyebilirsiniz. Bu sayıları, belli zaman çerçevelerine (6 ay içinde, 2 yıl içinde, 10 yıl içinde, vb.) bağlayın.

 

Gerçekçi olun: Yüksek beklentilere sahip olmak güzeldir. Ama, makul ve başarma potansiyeli bulunan hedefler koyduğunuzdan emin olun.

 

Girişken olun: Hem gerçekçi olup hem de yüksek hedeflere sahip olabilirsiniz. Çok kolay ulaşılan hedefler belirlemeyin; ayrıca, hem kısa, hem de uzun vadeli hedefler saptayın. 6 ayda işle ilgili bütün hedeflerinize ulaşırsanız, sonra ne yapacaksınız? Kendinize güvenin.

 

Tutarlı olun: İstemeyerek tutarsız hedefler belirlemekten sakının. Örneğin, eleman alımı maliyeti geçici olarak gelirinizi hedeflenen seviyenin altına düşürüyorsa, hızlı büyüme hedefi, belli bir miktar para kazanma hedefiyle tutarsızlık gösterebilir. İki hedefe de sahip olmakta sakınca yoktur. Yalnızca potansiyel bir çelişkinin olduğunu fark edin ve hedefleriniz arasında öncelik sıralaması yapın ki sizin için hangilerinin en önemli olduğunu bilin.

 

Hedeflerinizi geliştirirken, başarıların nerelerde ölçümlenebileceği konusunda net olmanız gerekir. Normal olarak, seçilmiş birkaç hedefin yer aldığı, numaralanmış bir listeniz olmalıdır. Listenizi 10 ile sınırlı tutun; çünkü uzun listeler, odaklanmayı zorlaştırır. Hedeflerinizi somutlaştırmak, onlara ulaştığınızı anlamanın en iyi, belki de tek yoludur. Uygulama yapma şansınız, hedeflere doğru kaydettiğiniz ilerlemeyi izleme ve sonuçları ölçme becerinize bağlıdır; uygulama kritiktir. Satış ya da satış artışı, kârlar ya da kârlılık, bir hedefin ve erişilebilir kaynağın öngördüğü pazar payı, satış yüzdesi olarak brüt marj gibi ölçülebilir hedefler belirleyin.

 

Takip edilemeyen muğlak hedefleri listelemekten kaçının: Genel ya da elle tutulamayan hedeflerin işiniz için önemli olduğu durumlarda, bunları daha belirgin kılmanın yolunu bulun. Örneğin, müşteri memnuniyeti bir öncelikse, hedeflerinizi geri dönüşlerin yüzdesi, şikayetlerin ya da övgü mektuplarının sayısı ya da memnuniyetle ilgili bir başka ölçüt olarak belirleyin. Planınızdaki yüzdelerin değişimini ölçecek bir anket ekleyin.

 

Bir müşteri memnuniyeti anketi koyabilir, ulaşmak istediğiniz örnek boyut ve memnuniyet derecelerini belirleyebilir, sonra da başarıyı kontrol etmek için anketi uygulayabilirsiniz. İşiniz ürünlerle ilgiliyse, brüt marj ya da birim satışları izleyebilir; hedeflerinizi bu anahtar faktörlere göre belirleyebilirsiniz. Bir dağıtım şirketiyseniz, sıkı lojistik yönetimine, işletme sermayesine ve personel maliyetlerine odaklanırsınız. Bir yayıncıysanız, ürün kalitesine, başlıklara ya da pazarlamaya yoğunlaşabilirsiniz. Bu durum, hiç kuşkusuz yaptığınız işin türüne bağlıdır.

 

İş Planının Hassas Noktaları Nelerdir?

>>İş planında, işin tam olarak ne olduğu ve neleri hedeflediği açıkça gösterilmelidir, inandırıcı olmalıdır.

 

>>Geniş anlamlar içeren, havada kalan ifadeler bulunmamalıdır. Tüm cümleler gerçek ve sağlıklı verilerle desteklenmiş olmalıdır.

 

>>Hem sizin hem de planınızı kullanacakların o planda görmesi gereken tek şey gerçeklerdir. Yazılan her şey gerekçelendirilmelidir.

 

>>Basit ve anlaşılır cümleler kurulmalıdır. Sektöre özgü jargonlar, yabancı dilde ifadeler vb. kullanılmamalıdır.

 

>>Rakipler ve onların ürünleri iyi açıklanmalıdır. Şirketinizi başarıya ulaştırmak için rakiplerinizi bilmeniz ve onlara saygı göstermeniz gerekir.

 

>>Finansal tablolarınız açık ve anlaşılır olmalıdır.

 

>>Düzgün bir dille, dilbilgisi kurallarına uygun ifadeler ve yazım şekliyle hazırlanmalıdır.

 

>>Çok uzun ya da kısa olmamalıdır.

 

Kaynak: KobiFinans Dergisi 18. Sayı

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...