Jump to content

Lhasa'dan Kathmandu'ya,


SimqEE
 Paylaş

Önerilen Mesajlar

Lhasa'dan Kathmandu'ya,

 

Lhasa'dan Kathmandu'ya, Timur ÖZKAN

Bazı rotalar gezginler için daha bir özeldir, demiryolu yolculukları arasında Orient Ekspres veya Trans Sibirya, gemi yolculuklarında Karayipler, doğa yürüyüşleri içinde Lukla - Everest Ana Kampı hattı böyle özel rotalara örnek gösterilebilir. Himalayalar, dünyanın en yüksek zirveleriyle dağcıların, birbirinden güzel yollarıyla doğa yürüyüşçülerinin ilgisini çekerken Tibet Özerk Yönetimi’nin başkenti Lhasa ile Nepal’in başkenti Kathmandu arasındaki 1000 km’lik yol dünya gezginlerinin en çok rağbet ettiği rotalardan olup sadece bu hatta özel haritalar hazırlanmış, kitaplar ve t-shirt’ler bastırılmıştır.

 

Yükseklik şartlarının getirdiği fiziksel zorluklara karşılık Lhasa-Kathmandu yolculuğu, Himalayalar’ın en güzel manzaraları nedeniyle çok ilgi görse de Tibet tarafının katı kuralları nedeniyle ancak denetimli bir şekilde yapılabilmektedir. Yolculuğunun büyük kısmı Tibet topraklarında geçtiği için Kathmandu’daki acenteler ancak Tibetli partnerleri ile birlikte ve o taraftan yetkili bir rehber eşliğinde turlar düzenliyorlar. Bireysel başvurular kabul edilmiyor, en az iki kişilik gruplara gidiş uçak, dönüş havayolu veya tersi şekilde Çin vizesi alınabiliyor.

 

Başkent Lhasa (3680 m) bu yolculuğun başlangıç noktası ve en gizemli yeri. Budizm’in doğduğu ve en önemli saray, manastır ve tapınaklarının bulunduğu Lhasa giderek sıradan ve modern bir şehir olmaya başlamış. Burada bir gün kalarak hem tarihi ve kutsal yerleri gezdikten hem de yüksek irtifaya alıştıktan sonra yola çıkıyoruz. Lhasa-Kathmandu arasında kuzey ve güney olmak üzer iki yol var, biz güney rotasını kullanacağız. İlk gün programımız Lhasa-Gyantse arasındaki 267 km’lik yolda yer yer yapım çalışmaları devam ediyor ama tamamı asfalt. Lhasa’dan sonra bir süre havaalanı yönünde gittikten sonra nehir boyunca yükselmeye başladık.

 

Yer yer tek veya iki katlı, düz çatılarında renkli dua bayrakları uçuşan, küçük pencereleri üzerindeki süslemeleri ile dikkat çeken evlerden oluşan tipik Tibet köyleri arasından geçiyoruz. Gampa La geçidini (4794 m) aştıktan sonra Yamdrok Tso gölünde (4490 m) ilk molayı verdik. Burada manzara çok güzel. Kutsal kabul edildiği için balık avlanmayan bu gölün çevresi 250 km. Budistlerin çevresini yürüyerek 7 günde dolaştıkları Yamdrok’un etrafından araçlarımızla devam ederek dağ kasabası Nakartse’ye (4420 m) ulaştık. Artık vücudumuz yükseklik şartlarını iyice alıştı. Yemek molasından sonra Karo La (5020 m) geçidine doğru yola çıkabiliriz. Nojin Kangstang dağının (7191 m) karlı zirvelerin eteğinde kısa bir moladan sonra devam ederek bir göle daha geliyoruz. Bu defa bir baraj gölündeyiz ve manzara gene çok güzel. Simi barajının yanındaki Simi La (4200 m) geçidinden sonra biraz daha yükseklik kaybederek nihayet Gyantse’ye varıyoruz.

 

Tibet’in üçüncü büyük şehri Gyantse (3990 m) daha çok bir kasaba görünümünde. Kale’si ve Palcho manastırı dışında görülecek bir yer yok. Budizmin üç mezhebinin bir arada yaşatıldı Palcho, içindeki tapınakta yer alan çok sayıdaki Buda heykelinden ötürü “100 bin Buda Pagoda” diye de anılıyor.

 

2. gün programımız Gyantse-Lha Tse arasındaki 253 km. Yolun bu bölümü oldukça düz ve rahat. Hava da daha iyi oldu. Tibet’in ikinci büyük şehri ve gerçekten büyük bir şehre benzeyen Shigatse’ye (3860 m) kolayca varıyoruz. Öğle yemeğinden sonra buradaki Tashulimpo Manastırında Çin’deki en yüksek Buda heykeli olan 26 metre yüksekliğindeki Maitreya Buda‘yı görüyor ve bir Budist ayinini izliyoruz. Diğer tapınaklarda olduğu gibi burada da içerde fotoğraf çekmek yasak. Ayrıca Lhasa’daki Potala sarayında olduğu gibi burada da tapınak girişindeki üçlü merdiveninin biri giriş, diğeri çıkış için kullanılırken, ortadaki Dalay Lama için boş bırakılıyor.

 

Shigatse’den sonra Tra La (4520 m) geçidini aştık, devamında Lha Tse’ye doğru yol biraz virajlandı ve Yulung La (4520 m) geçidinden sonra burada geceleyeceğimiz otele geldik. “Lha Tse Çitçiler Oteli” yol boyunca fotoğrafını çekmeye çalıştığımız tipik köy evlerine benziyor, ortadaki avlu etrafında odaların yer aldığı iki katlı han, kalmak için oldukça düşük standartta, bir gün için tuvalet, banyo alışkanlıklarımızdan vazgeçiyoruz. Hava da iyice soğudu. Üstelik yarın yolculuğumuzun en zor günü bizi bekliyor. Önce 5000’leri tekrar aşarak bu defa yolculuğumuzun en yüksek noktasına çıkacağız, sonra sürekli irtifa kaybederek sınırda 2500’lere ineceğiz. Üstelik bu yolculuğu virajlı ve yer yer stabilizesi bile olmayan toprak yollarda yapacağız.

 

3. gün yolculuğumuz Lha Tse ile sınır kenti Zhangmu arasında 337 km ve en uzun günümüz, sabah erkenden yola çıkıyoruz, yarım saat kadar sonra Maphu La (5220 m) geçidindeyiz. Ağrı Dağının (5165 m) zirvesinden daha yüksekteyiz. Daha önce gördüğümüz diğer geçitlerde olduğu gibi burası da adak veya dua bayrakları ile donatılmış durumda. Buda’nın sözlerinin yazıldığı rengarenk bayraklar sürekli dalgalandıkça, bu çoktan din olmuş öğretinin dünyaya yayılmaya devam ettiğine inanılıyor… Buradaki yarım saat moladan sonra yola çıkıyoruz. Artık asfalt yok, stabilizede ilerliyoruz. Zirve aynı zamanda “Koruma Alanı” sınırı, Tingri’ye varmadan bir polis noktasında vizelerimiz kontrol ediliyor. Önümüzde 101 km içerdeki Everest Ana kampının yol ayrımı var. Burada bizim arazi araçları ile geçtiğimiz yollarda bisikletlerle ilerleyen bir grupla karşılaşıyoruz. Yürürken bile nefes almakta zorlandığımız bu coğrafyada pedal kuvveti ile yol alan bisikletçiler hepimizi şaşırtıyor. Bu arada, artık gördüğümüz karlı zirveler arasında Everest (8850 m) de var. Tingri’de (4340 m) yemek molası veriyoruz. Sebzeli pilav, körili patates, bir çeşit mantı olan momo en favori yemeklerimiz. Ayrıca birkaç kelime de olsa Tibetçe öğrenmeye başladık. Tukçiçi (teşekkür ederim), taşidili (merhaba) jogbadili (günaydın) ilk öğrendiğimiz sözcükler…

 

4000’lerde arazi hala kıraç ama buzlar eridi ve sular akmaya başladı. Yakın planda çöl görüntüleri, uzak planda Himalaya zirveleri, gerçekten enteresan bir manzara. Daha sonra Shisapangma (8831 m) zirvesine bakan Lalung La (4990) ve ondan sonra da Tong La (5080 m) geçitlerini aştık, artık hep alçalacağız. Nyalam’dan (3750 m) sonra görmeye başladığımız tek tük kamyonlar sınıra yaklaştığımızın işareti. Buralarda doğa tamamen değişti, 3300’lerde ağaçlar görmeye başladık. Zhunmu’ya doğru tamamen ormanda yol alıyoruz. Manzara olağanüstü güzel, buralarda gerek fotoğraf çekebilmek için sık sık durduğumuzdan gerekse devam eden yol inşaatı nedeniyle güçlükle yol alıyoruz.

 

Zhungmu, (2400 m) bizim Karadeniz kentlerine benziyor, ancak çok daha dik ve çok daha yeşil. Buradaki otelcimiz bir şerpa. Nepal’de Everest yürüyüşçülerinin eşyalarını taşıyan Tibet göçmeni bir halk olan şerpaların burada ticaret ile de uğraştıklarını öğreniyoruz. Çin gümrüğü şehrin içinde. Nepal gümrüğü ise çok aşağılarda uzun ve virajlı bir yolun sonunda görülüyor. Arada 750 metre rakım farkı var, bir fark daha var, Çok büyük bir yüzölçümüne sahip Çin’de tek saat uygulandığından batı tarafında gün doğmadan mesai başlıyor, burada saat 8.15 iken, yokuşun altındaki Nepal sınırında saat henüz 6.

 

Bu durumda son gün henüz hava aydınlanmadan yola çıkıyoruz. Çin tarafında oldukça düzenli, buna karşılık Nepal tarafında kargaşa içinde geçiş işlemlerini tamamlıyoruz. Sınırda yer alan Dostluk Köprüsünün orta noktası kırmızı bir çizgi, ile işaretlemiş ama burada fotoğraf çektirmemize izin vermiyorlar. Nepal’in sınır kenti Kodari’den sonra (1750 m) da etraf çok yeşil. Yollar asfalt ama oldukça virajlı ve bozuk. Zhungmu’da itibaren hep edersek (11 km lik sınır geçişi dahil) Kathmandu’ya kadar 143 km yolumuz var. Artık yola bir otobüsle ve sol trafikte devam ediyoruz. Bu bölgede karşımıza çıkacaklarını umduğumuz ve turistlere dokunmadıklarını bildiğimiz için rahat bir merakla beklediğimiz Maocu gerillalarla karşılaşmıyoruz.

 

Nehir boyunca ve çok güzel manzaraları izleyerek öğleden sonra ulaştığımız Kathmandu (1317 m) bu rotanın sonu ve aynı zamanda en alçak noktası. Artık kabul edilebilir bir hava basıncı altındayız. Üstelik burada gezilecek çok yer var. Kathmandu ile yetinir misiniz? Annapurna eteklerinde veya Everest Ana Kampına doğa yürüyüşü mü yaparsınız? Gerisi size kalmış…

 

hasa'dan Kathmandu'ya,


1423.jpg

 

1424.jpg

 

1425.jpg

 

1426.jpg

 

1427.jpg

 

1428.jpg

 

1429.jpg

 

1430.jpg

 

1431.jpg

 

1432.jpg

 

1433.jpg

 

1434.jpg

 

1435.jpg

 

1436.jpg

 

1437.jpg

 

alıntı

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...